Miettinen määrittelee elämyksen aina subjektiiviseksi
ja henkilökohtaiseksi, sekä positiiviseksi kokemukseksi, joka
muistetaan ja halutaan kertoa ystäville (Laine 2013). Kun mietitään
elämystä palvelun tuottamisen näkökulmasta, on asiakkaille
kyettävä luomaan jotain ainutlaatuista, mieleenpainuvaa ja
omaperäistä, joillain tavalla koskettavaa, mikä tuo palvelulle
jotain huomattavasti paljon peruspalvelua enemmän. Palvelu koetaan
aina kaikilla aisteilla, mikä tulee ottaa erityisesti huomioon, kun asiakkaille halutaan luoda elämyksiä. Eämystuote on
asiakaslähtöisesti tuotettu tuotteistettu kokemus, mikä on
personoitava asiakkaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan (Laine
2013). Esimerkiksi tarinalähtöinen palvelu on eräs tapa tuottaa
elämyksiä, palveluita, joilla on juonellinen rakenne.
Tarinallistaminen herättää asiakkaissa tunteita, mikä on
keskeistä elämyksellisen palvelun luomisessa (Laine 2013).
Elämyskolmio
Eämyskolmio on työkalu, jonka avulla voidaan edistää
tuotteen tai palvelun elämyksellisyyttä. Sen avulla tarkastellaan
elämyksen luomista kahdesta näkökulmasta; tuotteen elementeistä
ja asiakkaan kokemuksesta. Elämyksellinen tuote tai palvelu sisältää
mallin mukaan kuusi elementtiä, joita ovat yksilöllisyys, aitous,
tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Nämä elementit
tuottavat asiakkaille kokemuksia aistimisesta elämykseen, joskus
jopa muutokseen asti (LEO).
Elämyskolmio tiivistää elämyksellisen
tuotteen tai palvelun luomisen/kehittämisen elementit. Sen avulla
voidaan yksinkertaisella tavalla arvioida palvelua, ja huomata sen
kehityskohteet. Kun kaikkia näitä elementtejä kehitetään kohti
kolmion kärkeä, saavutetaan elämyksellinen palvelu tai tuote.
Kehitystyö ei kuitenkaan aina takaa elämyksellistä palvelua tai
tuotetta, sillä on muistettava, että kokemukset ovat aina
asiakaskohtaisia.
Lähteet:
Laine, Kristiina 2013. Haaga-Helia, oppimateriaali.
Leo. Luettavissa:
http://www.leofinland.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=3615.
Luettu: 6.6.2013.
Oppimiseni – Moodboard
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti