torstai 6. kesäkuuta 2013

Blogi 7 - Elämys


Miettinen määrittelee elämyksen aina subjektiiviseksi ja henkilökohtaiseksi, sekä positiiviseksi kokemukseksi, joka muistetaan ja halutaan kertoa ystäville (Laine 2013). Kun mietitään elämystä palvelun tuottamisen näkökulmasta, on asiakkaille kyettävä luomaan jotain ainutlaatuista, mieleenpainuvaa ja omaperäistä, joillain tavalla koskettavaa, mikä tuo palvelulle jotain huomattavasti paljon peruspalvelua enemmän. Palvelu koetaan aina kaikilla aisteilla, mikä tulee ottaa erityisesti huomioon, kun asiakkaille halutaan luoda elämyksiä. Eämystuote on asiakaslähtöisesti tuotettu tuotteistettu kokemus, mikä on personoitava asiakkaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan (Laine 2013). Esimerkiksi tarinalähtöinen palvelu on eräs tapa tuottaa elämyksiä, palveluita, joilla on juonellinen rakenne. Tarinallistaminen herättää asiakkaissa tunteita, mikä on keskeistä elämyksellisen palvelun luomisessa (Laine 2013).
 
Elämyskolmio

Eämyskolmio on työkalu, jonka avulla voidaan edistää tuotteen tai palvelun elämyksellisyyttä. Sen avulla tarkastellaan elämyksen luomista kahdesta näkökulmasta; tuotteen elementeistä ja asiakkaan kokemuksesta. Elämyksellinen tuote tai palvelu sisältää mallin mukaan kuusi elementtiä, joita ovat yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Nämä elementit tuottavat asiakkaille kokemuksia aistimisesta elämykseen, joskus jopa muutokseen asti (LEO).
 
 
Elämyskolmio tiivistää elämyksellisen tuotteen tai palvelun luomisen/kehittämisen elementit. Sen avulla voidaan yksinkertaisella tavalla arvioida palvelua, ja huomata sen kehityskohteet. Kun kaikkia näitä elementtejä kehitetään kohti kolmion kärkeä, saavutetaan elämyksellinen palvelu tai tuote. Kehitystyö ei kuitenkaan aina takaa elämyksellistä palvelua tai tuotetta, sillä on muistettava, että kokemukset ovat aina asiakaskohtaisia.




Lähteet:


Laine, Kristiina 2013. Haaga-Helia, oppimateriaali.




Oppimiseni – Moodboard
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti