Nielsenin
lista
Jacob
Nielsenin luoman listan avulla voidaan mitata palvelun
käytettävyyttä, ja se sopii erityisesti web -palveluiden
käytettävyyden mittaamiseen. Listaan on otettu ominaisuuksia, joita
hyvällä käyttölittymällä tulisi olla
- Palvelun tilan näkyvyys (käyttäjä näkee missä kohdassa palvelua hän menossa, missä vaiheessa esimerkiksi ostamisprosessissa, läpinäkyvää ja helposti ymmärrettävää)
- Toimivuus reaalimaailman kanssa (palvelun toiminnot toimivat samalla logiikalla kuin tosielämässä)
- Käyttäjän kontrolli ja vapaus (säilyvät palveluprosessin edetessä)
- Yhteneväisyys ja standardit
- Virheiden estäminen (käyttäjän virheiden minimointi)
- Palvelun osien tunnistaminen (ei muistaminen)
- Palvelun käytön joustavuus ja tehokkuus
- Design (esteettinen, yksinkertainen, minimalistinen, helppo, tilanteeseen sopiva)
- Virheiden huomaaminen, tunnistaminen, ja niistä palautuminen(käyttäjän tukeminen, jotta käyttäjä voi itse “toipua” ongelmatilanteista ilman apua)
- Ohjeet, apu ja opastus (tarvittaessa)
Tarkastelin
Nielsenin listan avulla Finnkinon lippuostamista verkkopalvelusta.
- Palvelun tilan näkyvyys – Finnkinon sivustolla tämä toimii, ylälaidassa kulkee koko ajan palkki, jonka kautta käyttäjä voi seurata etenemistään palvelussa
- Toimivuus reaalimaailman kanssa – Toimii vastaavasti kuin reaalimaailmassa, ensin käyttäjä valitsee elokuvan, näytöksen, ja siirtyy valitsemaan lippuja salikartasta. Salikartassa jokainen paikka on piirretty siten, kuten ne juuri kyseisessä salissa on sijoiteltu, mikä helpottaa paikkojen valintaa huomattavasti.
- Käyttäjän kontrolli ja vapaus – Niin kauan, kun et ole viimeistä klikkausta tehnyt ostaaksesi liput, voi käyttäjä vielä palata ja muuttaa varaustaan
- Yhteneväisyys ja standardit – Toimii samalla logiikalla kuin monet verkkokaupat ja lippupalvelut, ja kokonaisuus on yhtenäinen
- Virheiden estäminen – Sivuston käyttö on todella helppoa, ja varaustaan voi muuttaa, ja siihen palata aina siihen asti, kun varsinainen osto on tehty
- Palvelun osien tunnistaminen – Vaikka käytänkin palvelua erittäin harvoin (noin kerran vuodessa), ovat palvelun osat niin helposti tunnistettavissa, ettei mitään ongelmaa ole ikinä syntynyt
- Palvelun käytön joustavuus ja tehokkuus – Sivuston käyttö on joustavaa, nopeaa, täsmällistä ja tehokasta
- Design – Sivusto on yksinkertainen ja selkeä ulkoasultaan, vain tarvittava on näkyvillä, mikä helpottaa palvelun käyttöä. Siitäkin huolimatta tulee tunne, että design on hieman turhankin yksinkertainen, kun pohtii sen sopivuutta toimialaan
- Virheistä palautuminen – Kuten jo edellä mainittu, asiakas voi palata vaikka ihan alkuun asti, taikka vain askeleen taaksepäin koko ostoprosessin ajan viimeiseen klikkaukseen asti. Kokemusta minulla ei kuitenkaan ole siitä, miten tilanteessa, jossa ostos kaikesta huolimatta meni vikaan, virhe saadaan korjattua (vai saadaanko sitä).
- Ohjeet, apu, ja opastus – Ostamiseen on selkeät ohjeet, ja jos siitä huolimatta ostamisessa tulee ongelmia, on apua aina saatavilla usein kysytyt kysymykset -osiossa sekä asiakaspalvelussa.(Laine 2013, Nielsen Norman Group)
Asiakas-
ja palvelukokemuksen tasot
Palvelun suunnittelussa
ja kehittämisessä tulisi erityisesti kiinnittää huomiota
asiakkaan kokemuksen ymmärrykseen koko yrityksen palvelutarjoamasta,
johon yritys voi vaikuttaa monin eri tavoin. Juha Tuulaniemen mukaan
asiakaskokemus voidaan jokaa kolmeen eri tasoon
- Toiminta – miten helposti, tehokkaasti ja sujuvasti palvelu täyttää asiakkaan tavoitteet?
- Tuntemus – miten palvelu tukee mielikuvia, henkilökohtaisia kokemuksia, tunnelmia ja tuntemuksia, joita asiakas haluaa kokea?
- Merkitys – mahdollistaako palvelu asiakkaalle asioiden oivaltamisen ja saavuttamisen, ja millä keinoilla?
Löytänä jakaa asiakaskokemukset kolmeen eri tasoon sen mukaan, kuinka johdettuja asiakaskokemukset ovat
Satunnainen kokemus
vaihtelee vahvasti ajan, paikan ja henkilön mukaan. Ennalta
suunnittelu on vaikeaa, koska yritys ei voi tarkasti määritellä
milloin,missä ja miten kohtaaminen tapahtuu, ja ketkä siihen ovat
osallisina. Ennalta odotettavat kokemukset ovat tiettyjen palvelun
elementtien takia ennaltasuunniteltuja, mutta siitä huolimatta
riippumattomia ajasta ja paikasta. Johdettu kokemus on paitsi
ennaltasuunniteltu ja riippumaton ajasta ja paikasta, myös erottuva
ja asiakkaalle arvoa tuottava, joskus yllättäväkin elementti.
Johdettujen kokemusten kautta yritys saa erityistä kilpailuetua
verrattuna muihin toimialalla toimiviin yrityksiin(Laine 2013).
Asiakas-
ja palvelukokemuksen mittaaminen
Asiakas-
ja palvelukokemusta voidaan mitata monella eri tavalla, jotka on
jaettavissa aktiivisiin ja passiivisiin mittauskeinoihin. Tärkeintä
mittaamisen aloittamisessa on määrittää tärkeimmät
kokemuspisteet, joissa asiakas on tekemisissä tuotteen kanssa.
Passiivisia asiakaskokemuksen mittauskeinoja ovat esimerkiksi
asiakkaiden spontaani palaute, palautelomakkeet, reklamaatiot,
sosiaalinen media ja asiakaskohtaamisten analysointi. Aktiivisia
mittauskeinoja ovat esimerkiksi eri kontaktipisteiden jatkuvat
palautteet, “mystery shopping”, biometriset mittaukset,
asiakaspaneelit ja fokus -ryhmät, sekä asiakastyytyväisyys
tutkimukset. Edellä mainittujen lisäksi muun muassa palvelun
asiantuntija-arviot ja net promoter score ovat hyviä
palvelukokemuksen mittaamisen keinoja (Laine 2013).
Palvelun
asiantuntija-arvio
Palvelun
asiantuntija-arvio, joka sopii hyvin esimerkiksi verkkopalvelujen
mittaamiseen. Menetelmässä asiantuntija arvioi palvelua
heurestiikkojen avulla käyttäjän näkökulmasta. Täten havaitaan
helposti palvelun käytön ongelmakohtia esimerkiksi käymällä läpi
palvelupolkua asiakkaan näkökulmasta. Arvioita olisi hyvä
suorittaa kolmesta viiteen eri arvioijentoimesta, sillä
asiantuntijan omat henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat
palvelun arviointiin (Laine 2013).
Net
promoter score
Net
promoter score (NPS) -menetelmän avulla yritys voi mitata
asiakkaiden suosittelualttiutta palveluistaan tai tuotteistaan
hyvinkin yksinkertaisella tavalla. Menetelmässä asiakkailta
pyydetään arvioimaan asteikolla 1-10 (1=hyvin epätodennäköisesti,
10=hyvin todennäköisesti), kuinka todennäköisesti vastaaja
suosittelisi yritystä, tuotetta, tai palvelua tuttavallensa.
Vastauksen jaetaan kolmeen ryhmään, joista arvosanojen 0-6 antajat
ovat “arvostelijoita”, tuloksen 7-8 vastaajat “neutraaleja”
ja 9-10 vastaajat ovat “suosittelijoita”. Suosittelijoiden
prosentuaaalisesta luvusta vähennetään arvostelijoiden
prosentuaalinen lukumäärä, jolloin tulokseksi saadaan Net Promoter
Score (Laine 2013).
Lähteet:
Laine, Kristiina 2013. Haaga-Helia oppimateriaali
Nielsen
Norman Group. Luettavissa:
http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/.
Luettu: 30.5.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti