Kontaktipisteeksi sanotaan tilannetta, jossa asiakas on jollain tavalla kosketuksissa palvelun kanssa. Kontaktipisteet voivat olla erilaisissa ympäristöissä, fyysisissä ja virtuaalisissa tiloissa, tai vaikkapa digitaalisessa ympäistössä, joissa asiakas kohtaa palvelun kaikilla aisteillaan kontaktipisteiden kautta. Aina, kun asiakas on jollain tavalla, välillisesti tai välittömästi kosketuksissa palvelun kanssa, voidaan puhua kontaktipisteestä (Laine 2013, Miettinen 2010).
Kontaktipisteinä
voidaan pitää useita erilaisia konkreettisia asioita, joiden kautta
palvelu koetaan, kuten ihmisiä, jotka ovat läsnä
palvelutilanteissa joko tuottaen tai kuluttaen palvelua, tai
esimerkiksi palvelun tuottamiseen ja kuluttamiseen liittyviä
esineitä, kuten esimerkiksi kuntosaleilla kuntoiluvälineet.
Palvelutilanteissa kontaktipisteissä tärkeiksi nousevat myös
vuorovaikutusprosessi, palveluhenkilökunnan toimintatavat ja
palvelun tuottamiseen kuuluvat käyttäytymismallit (konseptointi)(Laine 2013, Miettinen 2010).
Palvelun
kontaktipisteistä voidaan rakentaa palvelupolku, joka kuvaa miten
asiakas “kulkee” ja kokee palvelun aika-akselilla, joiden avulla
yritys voi ymmärtää asiakkaan kokemuksen palvelun käyttämisestä.
Palvelupolun tarkoituksena on kuvata mahdollisimman realistisesti
asiakkaan palvelukokemus, jotta yritys tietää, saako asiakas
haluamansa/tarvitsemansa palvelun sellaisena kun hän sen haluaa.
Palvelupolku kiteyttää tiedot visuaaliseen muotoon, ja se voidaan
kuvata esimerkiksi customer journey mapin, customer journey canvasin
tai tarinan muodossa, ja sitä tulee tutkia järjestelmällisesti eri
menetelmin. (Laine 2013, Miettinen 2010).
Palvelupolku paitsi
yhdistää kontaktipisteet aikaan, myös paljastaa asiakkaan
tuntemukset ja odotukset palvelulta, ja antaa kokonaiskuvan asiakkaan
kokemasta palvelusta. Kun tilanteita tarkastellaan ja analysoidaan
järjestelmällisesti usein erilaisin keinoin, voidaan palvelupolun
eri kontaktipisteitä kehittää, tai jopa poistaa sellaisia
kontaktipisteitä, joista asiakas ei pidä, tai jotka eivät tuoda
palvelulle lisäarvoa. Varsinaisen ydinpalvelun lisäksi
palvelupolkuun kuuluvat myös esipalvelu ja jälkipalvelu. Tärkeintä
palvelupolun luomisessa on palvelun perusteellinen tunteminen, ja sen
ensimmäisenä vaiheena on päättää, mitkä ovat palvelun
ensimmäinen ja viimeinen kontaktipiste. (Laine 2013, Miettinen
2010).
Esimerkki kolmen eri
käyttäjäpersoonan palvelupoluista helsinkiläisellä kuntosalilla
Omien kokemusteni
mukaan eniten asiakaspalvelutilanteissa ärsyttävät tilanteet,
joissa minua asiakasta ei huomioida riittävästi, tai että
asiakkaan tarpeita ei ymmärretä oikein. Tämä tuntuu usein
johtuvan siitä, ettei asiakaspalvelijalla ole riittävästi joko
aikaa tai halua ottaa tarpeitani huomioon. Toinen usein koettu
tilanne on myös se, että asiakaspalvelijalla on jo valmiina
ratkaisu tilanteeseen kuin tilanteeseen, riippumatta siitä, mitkä
minun odotukseni ovat. Hän ikäänkuin yrittää myydä minulle oman
valmiin mielipiteensä kuuntelematta minun halujani, tai jopa tyrmää
oman mielipiteeni täysin.
Myös kulttuuri
vaikuttaa mielestäni vahvasti asiakaspalveluun. Esimerkiksi
asiakaspalvelijan tapa puhua ja elehtiä esimerkiksi
etelä-eurooppalaiseen tyyliin saattaa suomalaisesta tuntua hyvinkin
päällekäyvältä tai agressiiviselta. Tietyissä maissa lisäksi
tuntuu, että palvellaan vain sen verran, kun on “ihan pakko”,
joskus jopa liian ripeästi ja hymyilemättä, kun taas joissakin
kulttuureissa saatetaan asiakasta jopa palvella hieman liikaa ja
liian tuttavallisesti. Toki kulttuurista riippumatta myös
asiakaspalvelijan, kuin asiakkaankin omat henkilökohtaiset
ominaisuudet ja arvomaailma vaikuttavat palvelun kokemiseen jopa
kulttuuria enemmän.
Asiakaspalvelutilanteissa
sekä asiakaspalvelijan että asiakkaan saattaa usein olla hankala
peittää turhautumistaan ja ärtymystään, vaikka
asiakaspalvelijalta tätä vaaditaankin joskus hieman liiankin
kanssa. Myös kiireen tuntu välittyy usein helposti
molemminpuolisesti. Samalla tavalla myös iloa ja positiivisuutta on
hankala peitellä, eikä useimmin sitä palvelutilanteessa
tarvitsekkaan. Yhtä kaikki, usein suuret tunteet kumminkin puolin
välittyvät toiselle osapuolelle tehokkaasti niin hyvässä ja
pahassa, vaikkei se soveliasta aina olisikaan.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti