
Palveluympäristön tarkoituksena on tarjota mielikuvia asiakkaalle esimerkiksi sisustuksen, somistuksen, henkilökunnan vaatetuksen ja yleisen olemuksen kautta. Loppuun asti ajateltu palveluympäristö viestii myös usein laadusta. Tarkkaan harkitun palveluympäristön avulla yritys voi myös helposti erottautua kilpailijoistaan ja vahvistaa brändimielikuvaansa. Lisäksi oikeanlainen palveluympäristö tekee asioinnista vaivatonta ja mukavaa, kun asiakas löytää helposti etsimänsä tai palvelun käyttö on helppoa. Toimiva palveluympäristö mahdollistaa myös toiminnan tehokkuuden, kun esimerkiksi kaupassa myyjällä on kaikki tarvittava käden ulottuvilla eikä hänen tarvitse etsiskellä tarvitsemaansa. Palveluympäristöllä saattaa myös olla sosiaalinen ulottuvuus; se kertoo niin asiakkaalle kuin työntekijällekin heidän roolinsa ja toimintatapansa (Laine 2013).
Palveluympäristön
fyysiset ominaisuudet voidaan jakaa ulkoisiin ominaisuuksiin kuten
maisema, ulkoinen suunnittelu, opasteet ja pysäköinti ja sisäisiin
ominaisuuksiin, joita ovat muun muassa sisustussuunnittelu ja
somistus, laitteet, pohjapiirrustus, lämpötila ja tunnelma. (Laine
2013). Palveluympäristö-ajattelussa ei voi sulkea pois ihmisten
vaikutusta ympäristöön; Grönroosin mukaan fyysisen ympäristön
muodostavat ihmiset, jotka ovat siinä ja toimivat vuorovaikutuksessa
(433). Sen vuoksi myös sosiaalinen näkökulma tulee ottaa
tarkasteluun; miten palveluympäristö vaikuttaa kanssakäymiseen,
miten asiakas kohdataan ja palvellaan. Lisäksi ympäristössä
vaikuttavat myös työntekijän ja asiakkaan lisäksi muut liikkeessä
asioivat asiakkaat ja heidän saamansa palvelu (Laine 2013).
Palveluympäristössä
on useita asioita, joihin palveluntarjoaja voi vaikuttaa oikeanlaisen
palvelukokemuksen luomiseksi. Usein palveluympäristö on
palveluntarjoajan suunnittelema, ja suunnittelu tulisi tehdä
huolellisesti, mutta palveluympäristössä on usein elementtejä,
joita palveluntarjoaja ei voi hallita. Tällaisia tekijöitä voivat
olla esimerkiksi sää, tai palvelu saattaa tapahtua asiakkaan omissa
tiloissa, mutta yritys voi kuitenkin aina vaikuttaa sen välittömään
palveluympäristöön (Grönroos 432).
Palveluympäristön
tarkka ja realistinen kuvaaminen on tärkeää, jotta sitä voidaan
helposti monistaa, muokata ja kehittää (Laine 2013). Ympäristön
suunnittelu- ja kehittämisprosessiin tulisi osallistaa niin
asiakkaita kun yrityksen henkilöstöäkin. Koska ihminen kokee
palvelua kaikilla aisteillaan, tulisi se palveluympäristön
kehittämisessä ottaa huomioon, ja tämä tuntuu olevan jatkuvasti
kasvava trendi monilla yrityksillä. Palveluympäristöjen
toimivuutta on hyvä testata esimerkiksi kaavioiden, kuvioiden tai
vaikkapa näyttelemisen avulla, mikä helpottaa toimimattoman
palveluympäristön osan huomioimista. Bitnerin palvelumaisemamalli,
niin suppeana kuin sitä saatetaan pitääkin, antaa yritykselle
yhden työkalun, mallin, jonka pohjalta yritys voi pohtia, millaisia
asioita palveluympäristön suunnittelussa voidaan ottaa huomioon, ja
kuinka siinä ollaan onnistuttu.
Bitner on
kehitellyt palvelumaisemamallin, jonka avulla yritykset voivat
suunnitella ja hallita palveluprosessin fyysistä ympäristöä.
Bitnerin malli on saanut kuitenkin kritiikkiä siitä, ettei se
huomioi lainkaan ihmisiä, jotka osallistuvat palveluprosessiin,
vaikka se saattaakin vaikuttaa joskus vahvasti heidän
käyttäytymiseensä. Vaikkei malli huomioi lainkaan esimerkiksi
kulttuurillisia tekijöitä, motiiveja tai sosiaalisia
vuorovaikutustilanteita, antaa se silti hyvän pohjan palvelun
fyysisen ympäristön tarkastelemiselle, ja sen vaikutuksen sekä
yrityksen henkilöstöön ja asiakkaisiin(Grönroos 2009, 433-434)

Palvelumaisemamalli
(kuvaillen Grönroos 2009, 433)
Hollister

Sisustus
viestii kaikkialla kalifornialaista surffausmeininkiä; nahkaisia
nojatuoleja, kuluneita mattoja ja surffilautoja, ja ympäri liikettä
on sijoiteltu palmuja. Kaikki Hollisterissa viestii nuorekkuutta,
uskaliaisuutta ja kalifornian rantoja. Liikkeissä tuoksuu vahvasti
Hollisterin oma hajuste, vahva kukkaistuoksu, jolta tuoksuvat niin
myyjät, kuin koko liikekin. Usein sanotaankin, että Hollisterin
liikkeen saattaa haistaa jo ennen sen näkemistäkin. Rento musiikki
soi kovalla ja valopisteitä on liikkeissä vähän. Kaikki seinät
ovat tummaksi maalattua lautaa, joten liikkeen yleisilme on todella
hämärä. Myyjät ovat nuoria ja kauniita, komeita surffaripoikia
varvassandaaleissaan. Liike on jaoteltu selkeästi “Dudes” ja
Bettys”-osioihin (miesten ja naisten osastoihin), ja keskelle
liikettä on sisustettu olohuone-tyyppinen istuskeluryhmä, jossa
myydään niin aikakausilehtiä kuin liikkeessä soitettujen
artistien levyjä.
Palveluympäristö
koetaan aina yksilöllisesti ja eri ihmiset kokevat saman ympäristön
usein eri tavoin. Vaikka Hollister onkin saanut paljon kritiikkiä
liian kovaäänisestä musiikista ja liikkeiden pimeydestä, on se
silti valloittanut monet omaleimaisella charmillaan. Hollisterin
esimerkistä voidaan todeta, että kokonaisvaltaisen ja
brändimielikuvaa tukevan palveluympäristön luominen kohderyhmälle
sopivaksi rohkealla tavalla kannattaa. Jos pyritään mahdollisimman
monia miellyttävään palveluympäristöön, tulee siitä helposti
“hajuton ja mauton”, mitä Hollister ei todellakaan ole.
Lähteet:
Grönroos, C.
Palvelujen johtaminen ja markkinointi. WSOYpro Oy 2009
Laine, K. 2013.
Haaga-Helia, oppimateriaali.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti